Így nevelünk olvasókat mi - 1. rész
Október elején indult a "Neveljünk olvasókat" Facebook csoport , és már a második napon érkezett egy üzenet. A levélben Gaál Orsolya, egy általános iskola könyvtárosa leírta, hogy mennyire örül a csoport indulásának, hiszen számára is nagyon fontos a saját és az iskolában rábízott gyerekeinek olvasóvá nevelése. Már néhány üzenetváltásból is érződött, hogy hihetetlenül elhivatott, és amikor említette, hogy őriz egy könyvlistát, amely azokat a könyveket tartalmazza, amikkel ő nevelte olvasóvá a nagylányát és elsős kisfiát, rögtön éreztem, ezt a listát bizony el kell tőle kérnem.
Nagy örömömre nem is kellett sokáig kérlelnem, hiszen ő is tudja, nekünk szülőknek óriási segítség minden gyerekkönyves szakember útmutatása. Sok szülőnek problémát jelent, mikor lehet a mesélésekkor "szintet lépni": mikor válthatunk a sok képet és kevés szöveget tartalmazó képeskönyvekről az inkább hosszabb szövegeket és képeket csak itt-ott tartalmazó mesekönyvekre. Hogyan vezethetjük el a gyerekeket a mondókáktól az én-meséken keresztül a tündérmesék felé. Ez a lista ezekre a folyamatokra mutat számomra egy nagyon szép példát. Bízom benne, hogy számotokra is hasznos lesz!
Jöjjön hát Orsolya jegyzete az általuk olvasott könyvekről:
"Kisgyerekként igazán nem szerettem olvasni, nem okozott valódi örömet. Az Erich Kästner könyvek csak-csak elolvasódtak, még tetszettek is, de aztán 4. vagy 5. osztályban a Tüskevár olvasását feladtam! Gyűlöltem, hogy Ladó nyári programjával kell foglalkoznom a magamé helyett. Hosszú volt és unalmas, jó tömött sorokban követték egymást a tájleírások. Aztán a Kőszívű ember fiai, és a Légy jó mindhaláligban Nyilas Misi kalandjai végleg betették a kaput.
Aztán a 8. tanévem után beköszöntött a nyár, ami hosszú volt és forró. Unatkoztam. És valahogy újra kezembe akadt a Tüskevár. Olvasni kezdtem. Minden sejtem olvasott, itta magába a berek levegőjét! Szerelmes lettem, és onnantól nem volt megállás!
Ott és akkor két dolog dőlt el egy életre. Az egyik, hogy amíg csak módomban áll, olvasok. A másik, hogy igyekezzek minden környezetemben lévő kisgyereket megóvni a hasonló csalódásoktól, mint ami engem ért az olvasás terén gyermekként.
Így aztán Budapesten elvégeztem a tanítóképzőt, és vele párhuzamosan Egerben levelező tagozaton a könyvtár szakot. Így lettem húsz évvel ezelőtt könyvtáros-tanító.
Azóta tartok rendszeresen könyvtárhasználati órákat a gyerekeknek, aminek keretében mindig szakítok időt a könyvismertetésre, amikor a gyerekek hozhatják be a kedvenc könyvüket, amit bemutatnak, valamint felolvasásra, amikor én olvasok fel egy-egy könyvből. A felolvasott könyvrészlet hatására élte tavaly reneszánszát nálunk a Juharfalvi Emil sorozat és Csukás István Hapcirakéta a Hókuszpókusz-szigetekre című könyve. Idén épp Csukás István: Ló az iskolában című regénye a favorit, szintén a felolvasás hatására. A kollégák együttműködőek, de a kezük eléggé kötve van a szoros tanmenetek miatt. Aki teheti, arra buzdítja a kicsiket, hogy olvassanak. Kedves élményem volt tavaly az egyik elsős osztályban, ahol a tanító néni fénymásolt lapra rajzolt nyitott könyvet tett ki a faliújságra, minden kisgyereknek egyet. Arra kerültek fel azok a könyvcímek, amelyeket az adott gyerek önállóan elolvasott. Boribon, Anna, Peti, stb könyvek kerültek elő a régmúltból, a gyerekek szabályosan versengtek, ki olvas többet. Volt olyan kis elsős, (a suliban tanult meg olvasni, nem úgy kezdte az elsőt, hogy tudott) aki tanév végére 40-nél is több könyvet elolvasott.
Két gyermekem van. A nagylány most 15 éves, és már 13-14 évesen Dosztojevszkijt, Tolsztojt olvasott, csak úgy, önszorgalomból. Nála szemmel láthatóan bevált a rengeteg mesélés. A kisfiam 7,5 éves, és nagyon sok könyvet olvastunk már neki, gyakorlatilag az első perctől van könyvből mesélés. Más bajai iránt érzékeny, fogékony kisfiú, tele jó szándékkal, és egy 10 évesnek megfelelő szókinccsel és verbális memóriával rendelkezik, ami szerintem mind-mind a sok mesélésnek köszönhető. Hiába elsős a kicsi, azt gondolom, épp olyan fontos a rendszeresség az életében, mint kisbaba korában volt. Este azonos időben kezdődik a rituálénk. Megnézhet egy Kufli-mesét a videómegosztóról, aztán én mesélek neki egyet (most éppen a Pál utcai fiúkat, amit ő választott), utána apa mesél (vele a Ruminit olvassák) és ezután leoltott lámpánál még meghallgat egy magyar népmesét hangfelvételről. Így naponta minimum 3 olyan mesét kap, amihez a belső moziját, vagyis a képzeletét kell használnia. Mesélésnél szabály nálunk, hogy amikor számára ismeretlen szóval találkozik, akkor megállít, és megkérdezi. Így nem sikkad el semmi, ami a történet szempontjából fontos, és a szókincsbővítés is megtörténik. Két legyet egy csapásra ☺
Saját kis házi könyvtárunk folyamatosan bővül. Családunk könyvtára lassan 4000 kötetre rúg, ebből több száz a gyermek - és ifjúsági irodalom. Számunkra fontos, hogy a gyermekeink könyves, olvasó közegben szocializálódnak és nőnek fel."
A család mesés olvasmányai leporellóktól a gyerekregényekig:
1 éves kor:
Zdenek Miler: A vidám Pöfivonat
Zelk Zoltán: Tavaszi dal
Zelk Zoltán: Nyuszihintó
József Attila: Altató
Móricz Zsigmond: Iciri-piciri
Móricz Zsigmond: A török és a tehenek
Petőfi Sándor: Arany Lacinak
Füzesi Zsuzsa mondókáskönyvei
1,5-3 éves kor:
Marék Veronika: Boribon könyvek
Marék Veronika: Kippkopp-könyvek
Bartos Erika: Bogyó és Babóca sorozat
Bartos Erika verses könyvei
Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő sorozat
Gazdag Erzsi: Mesebolt
Weöres Sándor: Bóbita
Weöres Sándor: Ha a világ rigó lenne
Icinke-picinke
Cini, cini muzsika
Vlagyimir Szutyejev: Miau
Vlagyimir Szutyejev: Vidám mesék
Döbrentey Ilidkó Égből pottyant mesekönyvei
Pötty könyv
Eric Carle: Telhetetlen hernyócska
Eric Carle: Kelekótya kaméleon
Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje
Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok
4-5 éves kor:
Vadadi Adrienn: Ünnepelj velünk!
Vadadi Adrienn: Palacsinta tábor
Vadadi Adrienn: Leszel a barátom?
Vadadi Adrienn: Örökké óvodás maradok
Berg Judit: Panka és Csiribí sorozat
Pásztohy Panka: Szeretem a kiskutyám
Pásztohy Panka: Pitypang születésnapja
Pásztohy Panka: Gyógyítsd meg a kiskutyám!
Pásztohy Panka: Pitypang és Lili
Bálint Ágnes: Tündér a vonaton
Bálint Ágnes: Tündér és vízimanó
Bálint Ágnes: Labdarózsa
Bálint Ágnes: Labdarózsa lámpája
Magyar népmesék
Bálint Ágnes: Mazsola könyvek
Urbán Gyula: Minden egér szereti a sajtot
Janikovszky Éva: Bertalan és Barnabás
Deme László: Zsófi és a zoknivadász
Berg Judit: Cipelő cicák sorozat
Lázár Ervin: A másik Télapó
Lázár Ervin: Manógyár
Lázár Ervin: Bab Berci kalandjai
Lázár Ervin: Szegény Dzsoni és Árnika
Lázár Ervin: A négyszögletű kerek erdő
Lázár Ervin: A kisfiú meg az oroszlánok
Csukás István Pom Pom meséi
Csukás István: Pom Pom legújabb meséi
Csukás István: A legkisebb ugrifüles
Csukás István: Süsü a sárkány
Csukás István: Süsü újabb kalandjai
Csukás István: Süsüke
Csukás István: Kelekótya kiskakas
Csukás István: A házőrző macska
Csukás István: A versíró kutya
David Melling: Apu, hová tűnt a puszim?
Zdenek Miler: A világ leggazdagabb verebe mesegyűjtemény
Zdenek Miler: A vakond autója
Zdenek Miler: Kisvakond nadrágja
Zdenek Miler: Kisvakond a városban
Zdenek Miler: A kíváncsi kutyus
Tor Age Bringsvaerd: Locspocs, a kis tengeri szörny kalandjai az emberekkel
Tor Age Bringsvaerd: Locspocs és a bolygó hollandi
Tor Age Bringsvaerd: Locspocs, a kis tengeri szörny úszni tanul
5-6 éves kor:
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil még egyszer
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil újabb csínytevései
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil és Ida
Astrid Lindgren: Pippi a Komlókertben
Csukás István: Keménykalap és Krumpliorr
Csukás István: Hapci-rakéta a Hókuszpókusz-szigetekre
Vadadi Adrienn: Nyomás a suliba!
Vadadi Adrienn: Alma utca 22.
Vadadi Adrienn: Leszel a padtársam?
Csukás István: Mirr-Murr, a kandúr
Csukás István: Oriza Triznyák
Csukás István: Egy kiscsacsi története
Csukás István: Pintyőke cirkusz, világszám!
Csukás István: Mirr-Murr nyomoz Budapesten
Finy Petra: Iskolások kézikönyve
Szegedi Katalin: Lenka
Szegedi Katalin: Palkó
Kalas Györgyi: Tilda és a kövér macska
Vaclav Ctrvtek: Moha és Páfrány
Mézes Judit: Bátorító mesék
Sven Nordqvist: Lesz nemulass, Findusz!
Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok
Török Sándor: Kököjszi és Bobojsza
Boldizsár Ildikó: Esti mesék fiúknak
Dániel András: Kufli-sorozat
Magyar népmesék
Beck Andrea: Titoktündér-sorozat
Vázsonyi Endre: Rémusz bácsi meséi
Vázsonyi Endre: Fortélyos mester királysága
Bálint Ágnes: Frakk a macskák réme
Bálint Ágnes: Frakk és a foci
Kádár Annamária: Lilla és Tündérbogyó
7-8 éves kor:
Magyar népmesék
Otfried Preussler: Torzonborz a rabló
Otfried Perussler: Torzonborz újabb gaztettei
Otfried Perussler: Torzonborz megjavul
Otfried Preussler: Kökény, a kalapos manó
Berg Judit: Két kis dínó Budapesten
Berg Judit: Két kis dínó a zsíkréta korban
Berg Judit: Két kis dínó a középkorban
Berg Judit: Rumini-sorozat
Erich Knight-Rosemary Wells: Lassie hazatér
Felix Salten: Hopsz és társa
Bálint Ágnes: Egy egér naplója
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza legrégebbi kalandjai
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza körül a Föld
Gárdonyi Géza: Cifra mese
Michael Ende: Világgá mentem, majd jövök!
Weöres Sándor: Holdbeli csónakos
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
Pásztohy András: A kisegér, aki majdnem hős lett
Kipling: A dzsungel könyve
Milos Macourek: Mach és Sebasztova az iskolában (Matyi és Sári az iskolában)
P. L.Travers: Mary Poppins
P. L.Travers: Csudálatos Mary kinyitja az ajtót
P. L.Travers: Csudálatos Mary visszatér
Persze ez csak egy út a millió közül, hiszen gyerekkönyvek ezrei várnak felfedezésre és ahány gyerek, annyi habitus, érdeklődési kör, annyi kedvenc téma.