Az Égigérőn és a Neveljünk olvasókat! csoportban két héten át arról folyik a szó, hogyan tudjuk az 1-2. osztályos kisiskolásokkal megszerettetni az önálló olvasást, könyvforgatást. Nagy örömömre remek szakemberek csatlakoztak hozzánk, hogy egy-egy beszélgetés erejéig kibeszéljük a téma meghatározó területeit (alfa-generáció könyves igényei, motiváció, inspiráció, olvasási nehézségek, külföldön élő magyar gyerekek olvasásra tanítása...). A beszélgetéseket az Égigérő facebook oldalán tudjátok követni.
De természetesen az olvasóvá nevelés nem elképzelhető remek könyvek nélkül, melyeket az óriás kínálatból nem könnyű kicsipegetni. Ezért is fordultam ismét remek független gyerekkönyvesboltok alapítóihoz és munkatársaihoz, akik megmutatják nekünk a témába vágó kedvenceiket, melyeket csodás kis üzleteikben szívesen ajánlanak a betérő szülőknek, pedagógusoknak.
Könyvajánló sorozatunk első részében a székesfehérvári A könyves Már Vártalak csapata hozott nekünk remek gyakorló- és munkafüzeteket. Ez úton is nagy köszönet nekik a soha el nem múló lelkesedésükért, amivel már nem először mutatják nekünk a sok jóságot és okosságot!

Olvasni tanulni kemény munka, hiszen az olvasás nagyon összetett idegrendszeri folyamat, amelynek során rengeteg készségnek kell összehangoltan működnie. Egy elsősnek meg kell ismernie a hangokat, a hangok írott formáinak beazonosítására szolgáló betűket, jeleket, meg kell értenie a hangok összeolvasását, a jelrendszer szabályait. Rengeteg új információ, egymásra épülő ismeret, amelyeknek a kialakulását és beérését nem segíti elő a mai oktatási rendszer.
Szülőként a legjobbat szeretnénk a gyermekünknek: szeretnénk, hogy olvasó váljon belőle, hogy jól tanuljon, sikeres legyen. De hogyan tudjuk őt segíteni ezen az úton úgy, hogy mindez ne vegye igénybe, sem a szülő, sem a gyerek türelmét? A 6-7 tanóra, a délutáni különórák, edzések után hazaérkező gyermek már nem szívesen áll neki a gyakorlásnak, miközben a szülőnek – aki együtt érez a már csak játszani vágyó gyermekével – az a feladata, hogy rávegye a tanulásra. Kinek az igénye az otthoni olvasásgyakorlás? A tanító néni kérte vagy szülőként szeretnénk bizonyosságot, esetleg a gyermekünk érzi úgy, hogy kevésbé ügyes ebben? Bármi a válaszunk, az otthoni környezet adta biztonság, odafigyelés lehetőséget ad olyan pontosításokra, kérdésfeltevésekre és válaszokra, amelyekre egy 30 fős osztályban a tanító néninek nincs módja. Otthon nem kell sietni, ér hibázni, javítani, gondolkozni. Ha mindennap biztosítani tudjuk elsős gyermekünknek ezt a kizárólagos figyelmet, 15 percet, amikor nekünk olvas, már óriási lépést tettünk a sikeresség irányába.
A szülő persze a legritkább esetben képzett tanár, bizonytalan lehet, hogy milyen nehézségű, hosszúságú szöveget keressen a gyakorláshoz, hiszen az iskolai olvasókönyv unalomig ismételt olvasmányait otthon, a legkevésbé van kedve újból elővenni a gyermeknek.
A kezdő olvasóknak összeállított gyakorló munkafüzetek, fejlesztő füzetek útmutatást nyújtanak a szülőknek is, és változatos feladatokkal a gyermek képességeinek fejlődését, a tanult ismeretek rögzítését segítik. Munkafüzetből és gyakorlóból is van számtalan, ezért A könyves Már Vártalak csapatával szeretnénk nektek olyanokat megmutatni, amelyeket jónak tartunk, amikben hiszünk, vagy épp nálunk beváltak. Tapasztalatban nincs hiány: 4-en 15 gyermek anyukái vagyunk.
Simon Éva: Szó-tag-ta-no-da – összeolvasást segítő munkafüzet 1. osztályosoknak (Magnusz Könyvkiadó, 2021)

A magyarországi iskolák különböző olvasástechnikai módszereket alkalmaznak. A szótagoló olvasástanulás, szülőként, sokunknak ismerős. Mivel a magyar nyelv ritmusát a szótag adja, az ezzel a módszerrel olvasni tanuló gyermeknél a helyesírási készség kialakítása könnyebb a későbbiekben. Szótagoló, és a gyermek tudásának alakulását differenciáltan követő mesekönyvben nem bővelkedik a magyar könyves piac, emiatt mi szívesen ajánlunk szótagoló feladatokkal kialakított munkafüzeteket a hozzánk betérő szülőknek.
A Simon Éva által összeállított munkafüzet elején egy rövid ismertetőt találunk, ami a füzet használatához ad segítséget. A különböző feladattípusokhoz jelmagyarázat tartozik, így többszöri feladatmegoldás után, a gyermek már a látott szimbólum alapján képes felismerni a feladattípusokat. A kötetben hétféle feladattípus található: szó és kép egyeztetése aláhúzással vagy összekötéssel, színezés és képkiegészítés, írás, olvasás, matricák ragasztása, kiválasztás – bekarikázás. Az oldalak szellősek, jól áttekinthetőek, oldalanként 2-3 feladattal, 1 vagy 2 feladattípussal szerkesztettek. Nagyméretű, félkövér betűvel szedettek a szövegek, jól olvashatóak. A feladatok jobbára nyomtatott kisbetűket használnak, de van egy-két olyan feladat is, ahol az adott szó nyomtatott kis-, illetve nagybetűs változatát kell összepárosítani.

A munkafüzet első harmada csak olyan feladatokat tartalmaz, amelyek egy és két szótagos szavakat használnak, majd szókapcsolatokat, később mondatokat olvastat az elsőssel, ezáltal differenciálja a feladatokat, a gyermek aktuális tudásszintjének megfelelően. Egyes feladatok alatt a kiadó honlapjára kalauzoló szimbólum található, ahol további ingyenesen letölthető feladatokat talál a szülő. A kiadványban ugyan nem szerepel sehol a kiadó honlapcíme, de keresőprogram segítségével, könnyen megtalálható az elérési út.

Könnyen kezelhető, jól szerkesztett munkafüzet, ahol egy-egy oldal megoldása nem megerőltető, pár percet vesz csak igénybe. Mind a hangos, mind a néma olvasás gyakorlására megfelelő.
Németh Lászlóné – Seregélyné Szabó Klára: Olvasom és értem – Szövegértés 1. osztályosoknak (Móra Könyvkiadó, 2020)
A Móra Kiadót gyermekirodalmi és ismeretterjesztő kiadványairól jól ismerjük. A kiadó 2018-ban indította el a Móra EDU brandet, amely a játékos képességfejlesztést tűzte ki céljául. Az oktató-nevelő munka minden szereplőjének készítenek kiadványokat: pedagógusoknak, szülőknek, gyerekeknek egyaránt. Céljuk, hogy a gyerekek kedvvel, lelkesedéssel forgassák a kiadványaikat, munkafüzeteiket, így azok gazdagon illusztráltak, színesek, érdeklődést, kíváncsiságot felkeltőek.

Az Olvasom és értem sorozat kötetei az alsó tagozatos, 1-4. osztályban tanuló gyermekeknek készültek. Az 1. osztályosoknak szóló rész bevezetője a gyerekeket szólítja meg, a feladatokhoz, azok nehézségi fokához színmagyarázatot fűz. Négy nehézségi szintű feladat található a kötetben (könnyebb feladatok, gondolkodtató feladatok, beszédfejlesztő feladatok, érdekes feladatok, rejtvények) különböző színekkel jelölve.
Az oldalak felépítése az iskolai munkafüzetekre hasonlít. Kissé zsúfoltabb szerkesztésű, kevésbé tűnnek áttekinthetőnek az oldalai, mint a Szó-tag-ta-no-da munkafüzeté. Ezt az érzetet azok a feladatok keltik, amelyek szóanyagát eltolva szedték a szerkesztők.

A munkafüzet 2/3-a szótagoló feladatokat és szótagolva megfogalmazott utasításokat tartalmaz. A munkafüzet végén található rövidebb olvasmányok (7-10 mondatos mesék és ismeretterjesztő szövegek) már összefüggő szövegűek, amelyekhez egy-egy oldalnyi szövegértést segítő feladat kapcsolódik. A munkafüzetben először 9 páros oldalnyi feladatlapot találunk, 5-5 feladattal. A feladat sorszáma és utasítása is, a feladat nehézségét jelölő színnel szedett, vagyis egy feladatlapon belül különböző nehézségi szintű feladatokkal találkozik a gyermek. A feladatlapok feladattípusai hasonlóak: szó-kép egyeztetés aláhúzással, rajzolás, differenciálás, kakukktojás keresés, szórejtvény, párkeresés, olvasás, írás. A feladatlapok után 2-2 oldalnyi szókapcsolat vagy mondat lerajzolását kérő feladat következik (10-10 rajz oldalanként), majd 4 oldalnyi – különböző nehézségi szintű – aláhúzással választ kérő feladatlap. Ezeken az oldalakon már mondatokat vagy 3-4 összefüggő mondatot tartalmazó szöveget olvashatunk. A munkafüzet végén 3 szótagolva és 10 összefüggően szedett olvasmány található. Az olvasmányok ismeretlen, nehezebb szavaihoz szómagyarázat tartozik a lap alján.

A munkafüzet egyes oldalai pár perc alatt, könnyen megoldhatóak, míg a sűrű mondatokkal szedett oldalak időigényesnek, hosszúnak tűnhetnek egy elsősnek. Ezeket az oldalakat érdemes inkább bontva, 2-3 részletben megoldatni.
Pálfi-Varga Krisztina: Rajzoló szó – verses-rajzos fejlesztő füzet (Móra Könyvkiadó, 2021)

Pálfi-Varga Krisztina verses-rajzos fejlesztő füzete szintén a Móra EDU brand tagja. A füzet nem olvasást gyakoroltató munkafüzetként, hanem logopédiai fejlesztő füzetként jött létre, de felépítése, szövegei alkalmassá teszik az olvasás gyakorlására. A szerző logopédus, így a füzet kialakítása során a finommotorika, a beszédritmus és a kommunikáció összekapcsolására irányuló játékos gyakorlatok összegyűjtése volt a célja. A fejlesztő füzet ajánlójából a fejlesztési részterületekről kaphat ismeretet a szülő. Például: az állatok teste formákból épül fel (kör, háromszög), ezekhez irányokat társítva (előtt, alatt stb.) mennyiségekre utaló kifejezések (sok, néhány, kettő stb.) és egyéb tulajdonságok (horgas, bodros, éles stb.) kapcsolódnak.

A füzet állatokhoz kapcsolódó, 6-10 soros mondókát tartalmaz (30 darabot). Egy oldalpáron egy állat szerepel: az egyik oldalon az állat rajza és a mondóka, míg a másik oldalon a lépésről lépésre vezető rajzolási segédlet (4-6 lépés), a hozzá kapcsolódó verssorokkal. A füzet áttekinthető oldalai, egyszerű mondókái, nagyobb betűméretű szedése, az olyan kezdő olvasókat is megszólíthatja, akik hallani sem akarnak az olvasás gyakorlásáról. Hiszen itt nem olvasni kell, hanem rajzolni! :)

A rajzok a munkafüzetbe is átrajzolhatóak, elkészíthetőek, de egy másik füzetben, akár saját állatkert is tervezhető.
Suli-plusz – Olvasóka 1. Rövid állatmesék (Babilon, 2019)

A Babilon Kiadó az ifjúsági ismeretterjesztés és gyermekkönyvkiadás egyik vezető kiadója. A Suli Plusz sorozatuk kötetei alsó tagozatosok számára készültek, több családot tartalmaznak: Olvasóka, Íróka, Számolóka, Fogalmazóka, Kreatív írás és Vidám kísérletek. Olyan, iskolatípustól és módszertől független munkafüzetek ezek, amelyek önállóan vagy csoportosan, otthon vagy iskolában is könnyen használhatóak.

Az Olvasóka 1. Rövid állatmesék munkafüzetben 13 rövid állatmese van. A mesék 6-12 mondat hosszúak, a rövidebbtől halad a munkafüzet a hosszabbak felé. Oldalpáronként egy állatmesét és a hozzá kapcsolódó, szövegértést segítő feladatokat tartalmazza. Az egymás melletti elhelyezés megkönnyíti a válaszok megkeresését a szövegben, mivel így nem kell lapozgatni előre-hátra. Egy-egy meséhez 3-4 feladat tartozik, szellősen, jól áttekinthetően szedve, elrendezve. A feladatmegoldásokat utasítások és jelrendszer is segíti. A feladattípusok változatosak: igaz-hamis állítások, aláhúzást igénylő feladatok, rajzolás-kiegészítés, helyes válaszok bekarikázása, sorrendiség-tömörítés (a mese eseményeinek sorrendbe rendezése). Sem a mesék, sem a feladatok hossza nem ijesztő, emiatt szívesen leülhet a feladatokhoz a kevésbé lelkes kiselsős is.

Nagy, színes illusztrációkat tartalmazó oldalaival figyelmet, kíváncsiságot felkeltő munkafüzet a kezdő olvasóknak. A mesék ismertek, szövegük könnyen olvasható. Inkább 1. osztályosnak vagy 2. osztály előtt, nyári gyakorlásra ajánljuk.
És mi van azokkal a gyerekekkel, akiket semmiféle könyörgés, alku rá nem vesz, hogy olvassanak, gyakoroljanak? Az ő szüleiknek Nyulász Péter kitalálós versikéket tartalmazó köteteit – Kiazaki, Miazami – ajánljuk. Mert a találós kérdéseket nem is olvassák, hanem mondják, és onnantól az kicsit se gyakorlás, hanem színtiszta játék.



Természetesen a 1-2. osztályosoknak szóló könyvek sora nem ér itt még véget! Érkezik még a szegedi Ákombákom, a biatorbágyi Kisgombos, a Kulturgyerek és a Róka Úr és Kompánia ajánlója is jobbnál-jobb, már kezdő olvasóknak is önállóan olvasható könyvekkel. A sort pedig a korosztálynak szóló, az eddigi legátfogóbb lista zárja.
Kövessetek bennünket facebookon, instán és a Neveljünk olvasókat! csoportban, hogy ne maradjatok le semmiről!