Múlt héten került ki az iskolai közösségek problémáival foglalkozó sorozatunk első része, melyben az alsósoknak szóló könyvekből szemezgettünk. Ma érkezem a felsősöket és középiskolásokat megszólító művekkel, melyek jó részét ezúttal is a „Neveljünk Olvasókat!” csoport tagjaival gyűjtöttük.
Miközben ezen a válogatáson dolgoztam, egy nagyon érdekes tanulmány került elém, melyben Szirmai Erika arról ír, hogyan hatnak az iskolai közösségek problémáiról, zaklatásokról szóló könyvek a serdülőkorban lévő fiatalokra. Milyen fontos ezekben a könyvekben, hogy a fiatal olvasó bele tud helyezkedni a főhősök (legyenek jók vagy rosszak) helyzetébe és úgy tudja megkeresni helyét a történetben, megalkotni a történtekről véleményét, hogy az rá, a való életben nincs negatív hatással. Mennyit jelent egy tizenévesnek, hogy ha ő bajban van, beilleszkedési gondokkal küzd, azzal nincsen egyedül, mások is hasonló gondokkal küzdenek, még ha „csak” egy-egy könyv lapjain is.
A gyerekek számára a zaklatás témáját feldolgozó művek több módon is segítséget nyújthatnak. A téma felvetésével az olvasók megismerhetik magát a jelenséget, fogalmat alkothatnak róla. Ilyen módon már elméleti tapasztalattal, élménnyel rendelkezve érheti őket a valós esemény. A művekben zajló fordulatok, lépések, megoldások, még ha nem is követendő példaként, meggondolásra, megbeszélésre alkalmas anyagot nyújtanak.
A tanulmány hosszan elemzi ezen művek jótékony hatásait és akár egyéni, akár csoportos feldolgozási lehetőségeit. Mindenképpen elolvasásra érdemesnek gondolom, amennyiben pedagógusként vagy szülőként behatóbban szeretnétek ezzel a témával foglalkozni. Talán sokan ismeritek a Bradley, az osztály réme című könyvet. Erről egy igen hosszú elemzést is találtok ebből az aspektusból az Olvasás Portál oldalán.
Mielőtt azonban hoznám a sokatok által már várt könyveket egy érdekes részt még kiemelnék az agresszív fiatal fiúk között elért eredményekről, mert szerintem jól mutatja a jól megválogatott és megfelelő módon feldolgozott irodalom erejét:
Az olvasmányok közösségi felhasználásának lehetőségei (pl. „beszélgető körök” - Circle Time) már alkalmazásuk kutatási adataival is illusztrálhatóak: az agresszió kezelésére irányuló, agresszív fiúk tanácsadó-konzultációs kezelése biblioterápia alkalmazásával mutatta a legnagyobb mértékű pozitív változást: e csoportban csökkent legnagyobb mértékben az agresszió, növekedett a belátás és az empátia (Schechtman 2007 in Abdullah 2000).
Mindig mondom: könyvekkel csodát tudunk tenni, világot tudunk váltani! ;)
No, lássuk is eheti rájövős, beleérzős, elfogadós, rácsodálkozós, megoldós csodatévőinket”! :D
10-12 éveseknek
Rob Harrell: Támadnak a vérmenyétek (Könyvmolyképző Kiadó)
Zarf élete nem könnyű, nemcsak azért, mert a híd alatt lakik, hanem mert a suliban sem túl népszerű. Messze nem annyira, mint a hercegek vagy a lovagok, de még a vándorénekesek és az ogrék is menőbbek nála.
Zarf sorsa még rosszabbra fordul, amikor a királynak nyoma vész, és a hiú és ostoba Herceg magához ragadja a hatalmat. Barátaival, a saját árnyékától is megijedő ifjú Kismalaccal és a nem túl vicces udvari bolonddal útnak indulnak, hogy megmentsék a királyt. Vajon sikerül elérnie, hogy őt is tiszteljék a suliban? Lehengerlően vicces meseregény Zarfról, a kiskamasz trollról.
Kate Scott: Óriás (Abszolút Könyvek) (Pagony Kiadó)
„Rájöttem, hogy számomra ez a boldogság. Okésnak lenni.”
Anzo nagyon-nagyon kicsi. A szülei nagyon-nagyon magasak és hangosak. Talán ezért nem hallják meg, amit mondani szeretne nekik. Mit kéne tennie Anzónak, hogy a szülei meghallgassák, az iskolában ne csúfolják, és végre a legjobb barátain kívül más is észrevegye, hogy milyen fantasztikus és tehetséges? Amikor rajzaival megnyeri a képregényszövetség különdíját, elhatározza (vagy inkább a barátai határozzák el helyette), hogy a kezébe veszi a sorsát. Lehet, hogy néha nem árt kockáztatni, és bízni benne, hogy a legjobb dolog igenis meg fog történni velünk.
Kate Scott: Csak Jack (Abszolút Könyvek) (Pagony Kiadó)
„Az elmúlt két évben ötször költöztünk. Sokat tudok a pakolásról.” De Jack nemcsak a pakolásról tud sokat, hanem arról is, hogyan illeszkedjen be egy új iskolába. Amióta apa elment, anyával ötször költöztek. A megoldás a Sherlock-szabály: figyelj, fülelj, ne árulj el túl sokat magadról, olvadj be. A túlélőstratégia remekül működik, míg meg nem jelenik a mindig jókedvű, magabiztos, mások véleményével mit sem törődő Tyler. Fantasztikus találmányaival és lehengerlő stílusával segít Jacknek is ráébredni: a legfontosabb, hogy önmagad légy! Semmi más, csak Jack! A Pagony legújabb sorozatába, az Abszolút Könyvekbe olyan 9-12 éveseknek szóló, olvasmányos és izgalmas könyveket válogatunk, amelyek abszolút lendületesek, abszolút színvonalasak, abszolút maiak. Abszolút könnyű őket olvasni, de mégsem felszínesek, abszolút nem megterhelőek, de mégis elgondolkodtatók. Ezeket a könyveket jó olvasni!
Tom Angleberger: Papír-Yoda különös esete (Papír-Yoda sorozat) (Könyvmoly Kiadó)
CSAK YODA BÖLCSESSÉGE SEGÍTHET TÚLÉLNI A HATODIK OSZTÁLYT.
Ismerd meg Dwightot, a hatodikos csodabogarat! Dwight folyton fura dolgokat csinál, például ugyanabban a pólóban jár egy hónapon át, vagy „Dwight kapitány”-nak szólíttatja magát. Ez elég kínos, főleg Tommynak, aki minden nap mellette ül ebédnél.
De azért Dwight is tud menő dolgokat. Például origamizni. Egyszer csak fogja magát, és hajtogat egy Yoda-figurát. És itt kezdődnek a rejtélyek. Papír-Yoda ugyanis látja a jövőt, és olyan tanácsokat ad, amik simán kihúznak a csávából. Így aztán hamarosan kígyózó sorokban fordulnak hozzá kérdéseikkel a hatodikosok.
Tommy ki akarja deríteni, hogy hogyan lehet Papír-Yoda ennyire okos, amikor Dwight meg ennyire lökött. Talán Yoda uralja az Erőt? Tommy eltökéli, hogy megtudja a választ, mielőtt megfogadná Yoda tanácsát egy IGEN FONTOS ügyben, ami egy lányt is érint.
Ez hát Tommy nyomozati anyaga a Papír-Yoda különös esete kapcsán.
Louis Sachar: Bradley, az osztály réme (Animus Kiadó)
Bradley Chalker a legidősebb az ötödik osztályban. És a legerősebb. Ez még nem lenne baj, de kötekedik, verekszik – a lányokat sem kíméli – s persze a tanulásban sem jeleskedik. Helye a leghátsó sorban olyan, mint egy sziget: előtte, mellette nem ül senki. Tanárai szerint „komoly viselkedési zavarokkal küzd”, s mi tagadás, ők sem rajonganak érte. Érkezik azonban egy nevelőtanár, aki megkedveli. Azt állítja, Bradleyről, hogy érzékeny, jószívű gyerek, aki meg tud változni, ha van elég mersze hozzá.
Kiállja-e Bradley ezt a kemény próbát? Erről ad számot ez a fordulatos, humoros, a gyerekek és az iskola világának közeli ismeretéről tanúskodó könyv, az író egyik legismertebb regénye. Tizenkilenc díjat nyert Amerika-szerte, melyeket fiatal olvasók szavazata alapján ítélnek oda.
Halasi Mária: Az utolsó padban (Móra Kiadó)
Kati mezítláb, bokáig érő rózsás-fodros szoknyában, szakadt háncsszatyorral a kezében érkezik új osztályába. A vidéki kislány az iskolaév kezdete után költözik Pestre, ismeretlen városba, idegen lakásba, új iskolába. Vajon hogyan fogadja az osztály? Az utolsó padba száműzött, sokat csúfolt cigánylány vadócnak, szétszórtnak és rendetlennek tűnik a gyerekek között, pedig otthon ő látja el a háztartást. Lassanként az is kiderül róla, hogy jószívű és segítőkész, így végül befogadja az osztály, és tanárai szeretetét is elnyeri. Halasi Mária kedves humorú, melegszívű regénye abban a korban íródott, amikor sokan úgy gondolták, hogy Kati gondjai hamarosan megoldódnak.
R.J. Palacio: Az igazi csoda (Könyvmolyképző Kiadó)
„Egy csöndes átváltozás gyönyörű, humoros és olykor könnyekig megható története.” (Wall Street Journal)
August (Auggie) Pullman arcdeformációval született, így nem járhatott suliba – egészen mostanáig. Épp most kezdi az ötödik osztályt a Beecher Prep Iskolában, és ha valaha csöppentél már be újoncként egy közösségbe, pontosan tudod, milyen nehéz ez. Az a helyzet, hogy Auggie is csak egy hétköznapi gyerek. Csupán az arca nem hétköznapi. Vajon képes lesz meggyőzni az osztálytársait arról, hogy külseje ellenére közéjük tartozik?
R. J. Palacio egy modern klasszikust írt. Humoros, felemelő és hihetetlenül megható regényt, amire a végszót követően még sokáig emlékezni fogunk – miután egy ültő helyünkben elolvastuk, és lelkesen továbbadtuk.
12-14 éveseknek
Wéber Anikó: Az osztály veszetese (Pagony Kiadó)
Az éjszaka leple alatt furcsa kép kerül az osztály facebook oldalára: esetlen alak minionjelmezben, felette a falra írt felirat: Az osztály vesztese!
Az osztályfőnök tombol, a diákok gyanakodva méregetik egymást. Tettesnek se jó lenni, de áldozatnak még rosszabb. Gyerekek életét ismerjük meg mindenestül, miközben velük izguljuk és szorongjuk végig ugyanazt a pár napot a felkeléstől a feleltetéseken át a napköziig. Vajon ki tette és miért?
Wéber Anikó: El fogsz tűnni (Pagony Kiadó)
„El fogsz tűnni. Mint Anna macskája. Elrabolnak vagy köddé válsz. Melyiknek örülnél jobban?” Végre nem kell suliba járni, mert kirándulni megy az osztály! Ám a hatodikból páran egy ártatlannak tűnő tréfára készülnek: kiszöknek éjszaka az erdőbe, és lepedőbeöltözve, kísértetként huhogva megijesztik két osztálytársukat. Egy „igazi” kísértet közbelépésével azonban a kaland komolyra fordul, és három gyereknek valóban nyoma vész az egykori remeteségben. A diákok nem mernek szólni a kísérőtanároknak, hiszen tilosban járnak, inkább maguk derítik ki, hova tűntek a többiek. Az osztályban leosztott szerepek átértékelődnek, mert a sikerhez mindenkire szükség van. Az izgalmas éjszakai kaland során azonban nemcsak az álkísértetről kerül le végül a csuklya, de mindenkinek szembe kell néznie a saját félelmeivel is.
Leiner Laura Kezdet (A Szent Johanna gimi-sorozat) (LL Kiadó)
Egy sorozat a való életről
Egy sorozat, amely itt és most játszódik
Srácok, akik olyanok, mint te és mégis mások
A történet rólad is szól!
Kate McCaferey: Behálózva (Animus Kiadó)
A tizennégy éves Avalon pompásan érezte magát a bőrében, egészen addig, amíg új iskolába nem került. Arra persze számított, hogy egy kis időbe telik, amíg beilleszkedik, de arra nem, hogy valaki a világhálón valóságos háborúba kezd ellene, és nagyon sokan felülnek a becsületébe gázoló szavaknak. Lehet-e félvállról venni a nyilvánvaló hazugságokat? Segíthetnek-e a szülők vagy csak még kínosabb helyzetbe kerül, ha beavatja őket? Avalon csak egy-két új barátra támaszkodhat, miközben az ismeretlen rágalmazó újabb és újabb támadásokat indít a neten…
De miért? Kinek ártott? Mit követett el?
Arne Svingen: Magas Cé és jobbhorog (Kolibri Kiadó)
Az Egy törött orr balladája arról szól, hogy üssünk és hogy ne üssünk. És hogy mi a helyzet akkor, ha az ember csak úgy tud énekelni, amikor senki más nem hallja. De leginkább mégiscsak Bartról szól, aki szerint az élet attól egy cseppet sem lesz jobb, ha negatívak vagyunk. Megismerjük a titoktartásra képtelen Adával és Geirrel, aki mindig olyan furcsán áll. Az olyan fontos napok históriája ez a könyv, amelyeken egyszerre történik minden, és semmi sem többé lesz olyan, mint azelőtt volt. Amelyeken egyszerre érezzük magunkat boldognak és egy kissé szomorúnak. Ahogy ez a könyv is megnevetett, miközben néha elszorítja a torkodat.
Papp Dóra: Tükörlelkek (Tükörlelkek-sorozat) (Ciceró Kiadó)
Kriszti és Orsi nem is lehetnének különbözőbbek.
A végzős Péterfi Krisztina mintadiák. Színötös mindenből, illemtudó, népszerű lány, a szülei szeme fénye. Legalábbis kívülről ez látszik. Olyan titkai és gondolatai vannak, amelyeket még önmagának sem mer bevallani, nemhogy a szüleinek vagy a környezetében bárkinek is. De, mint tudjuk, a titkok egyfolytában azért küzdenek, hogy előbb-utóbb felszínre kerülhessenek…
Fekete Orsolyát úgy becézik: Tragédia. Ő az a lány, aki a saját rettenetes, kibírhatatlan stílusába és az üvöltő metálzenébe menekül a problémái elől. A lány, akinek mindenki ismeri a titkát, de a teljes igazságot csak ő és a legjobb barátja, Eszter tudja. A lány, aki verekszik, cigizik, káromkodik, és úgy általában háborúban áll az egész világgal, és aki hosszú évek óta küszködik az egyszerű emberi kapcsolatokkal. De ez változhat, csak kell valaki, aki segít neki ebben…
Középiskolásoknak
Leiner Laura: Bízz bennem (Iskolák versenye 2. trilógia) (LL Kiadó)
Egy év telt el az Iskolák Országos Versenye óta. A Szirtes tavalyi győzelme után a gimi összes diákja beadta a jelentkezését a következő évi megmérettetésre. Kocsis igazgatón hatalmas a nyomás: melyik négy diákja lehet képes a címvédésre amellett, hogy nem roppan össze a negatív kritikák, kommentek súlya alatt, ami az interneten és a táborban éri őket? Az igazgató úgy dönt, ezúttal nem a tanulmányi versenyeken jeleskedőket választ… A tizenhét éves Major Sára tehetséges táncos, azonban egy balul sikerült buli után kirakták a csapatából, a történtek miatt pedig megbélyegzetté vált az iskolájában. Éppen ezért ő is meglepődik, amikor Kocsis igazgató esélyt ad neki, és beválogatja a Szirtes Gimnázium csapatába, hogy három hasonló sorsú társával részt vegyen az Iskolák Országos Versenyén.
A négy név bejelentése nem kis meglepetést és felháborodást kelt a tanulók körében, az igazgató azonban bízik a megérzéseiben és a csapatában, így minden negatív reakció ellenére elindítja a Szirtes színeiben Major Sárát, Felcser Vivient, Fehér Rajmundot és Pap Dominiket.
A Bízz bennem az Iskolák Országos Versenye 2. trilógiájának első része.
Stefanie Höfler: Velem nem lehet járni (Tilos az Á Könyvek)
Néha csak azon az egyetlen másodpercen múlik minden…
Niko elég dagi, nem találja a helyét a kortársai között, és gyakran párhuzamos valóságokba képzeli magát. De amikor a szép és népszerű Serát egy másik fiú fogdossa, pontosan tudja, mit kell tennie, és megmenti a lányt.
Sera ezek után táncra kéri Nikót az osztálykiránduláson, ami egyszerre őrült és izgalmas – mint minden, ami a következő pár nap alatt történik.
Talán a kaland egy barátság kezdete két teljesen különböző ember között, akik a döntő pillanatban mégis bátran átugorják saját árnyékukat.
A könyv elnyerte a DIE ZEIT Év Ifjúsági- és Gyerekkönyve díját 2018-ban, és jelölték a Német Ifjúsági Könyvdíjra, amelynek ötös rövidlistáján is szerepelt.
Eve Ainsworth: 7 nap (Tilos az Á Könyvek)
Egy hét elég, hogy megforduljon a világ! A szép és népszerű lány, Kez tör előre a maga útján, nem érdekli, kit bánt meg, kit tapos el közben, sőt még élvezi is, ha uralkodhat mások felett. A kövérkés, ügyetlen Jess tökéletes célpont. De Jess váratlanul szövetségesre talál egy srácban, aki támogatja és kiáll mellette. Akkor mi a probléma? Hogy a fiú nem más, mint Kez barátja.
Eve Ainsworth tűpontosan írja le az iskolai zaklatás folyamatát, váltogatva a támadó és az áldozat nézőpontját. A 7 nap minden szépítés nélkül, de együttérzéssel és mély emberismerettel tárja föl mindkét főszereplő érzéseit és indítékait.
Mészöly Ágnes: Darwin-játszma (Móra Kiadó)
Minden olyan bonyolult…
Kata egy elitgimnáziumba jár, ő a legjobb matekos, rendszeresen maratoni távokat fut, a fiúkat le sem tudja vakarni magáról, és ráadásul az anyja is jó fej. Valami még sincs rendben az életében. Három barátnőjével együtt ő is úgy gondolja, minden könnyebb lenne egy másik osztályfőnökkel. Kata, Patrícia, Lidi és Zsófi titkos szövetséget köt: ők lesznek a Darwin’s daughters, az evolúció titkos ügynökei. Az osztályfőnökük ellen indított, kamasz daccal teli bosszúhadjárat szinte észrevétlenül durvul el. Ki tudja megmondani, hol a határ?
Itt és most, velünk, körülöttünk, bennünk játszódik és lüktet tovább a könyv szereplőinek élete.
Ennek a történetnek tétje van. Annyi bizonyos, hogy nem lányregény…
Szabó Magda: Abigél (Móra Kiadó)
Ginát, az elkényeztetett pesti lányt 1943 őszén tábornok apja felpakolja és minden magyarázat nélkül elszakítva megszokott környezetétől egy vidéki református leánynevelő intézetbe viszi. Az árkodi Matulában egyedül maradó kislányt teljesen letöri a szépségtől mentes purintán környezet, ami annyira más, mint amihez hozzá volt szokva, hogy egyszerűen képtelen elfogadni helyzetét. Összevész osztálytársaival, s szökésre készül. A balul sikerült akció után azonban az apja felfedi előtte az igazat, s ezek után Gina önként vállalja a rabságot, s miután kibékül a többi ötödikessel is, 19-en lesznek testvérek, sőt már ő maga is kezd hinni a helyi legendákban. Például a Matula kertjében álló szobor, Abigél varázserejében, aki ha nagy bajban hozzá fordulnak a lányok mindig segít.
De a háború és az ezzel járó változások egyre közelednek, s talán a vastag falak se lesznek sokáig biztonságosak egy olyan gyermek számára, akinek Vitay tábornok az apja.
Kalapos Éva: Massza (Menő Könyvek)
Ráber Patrik tök átlagos. Tizennégy múlt, egy hatosztályos gimibe jár, normális családja van és néhány (kevésbé) normális barátja. A haja szőke, a szeme sötétkék, a testalkata átlagos. A lányok alig veszik észre. Legalábbis a legtöbb.
Ráber Patrik mégis elüt az átlagtól. Színésznek készül, szabadidejében verseket és monológokat tanul. A családja nem igazán érti meg, ahogy az osztálytársai sem.
Ráber Patrik kretén.
Ráber Patrik nyomorék.
Ráber Patrikra nincs szüksége a világnak.
Legalábbis azok szerint, akik zaklatják őt.
Egy regény az online és offline megfélemlítésről, egy kamasz legádázabb félelmeiről és arról, hová vezet, ha a cybertérben teljesen elvész a kontroll.
Olvasd el! És nem csak akkor, ha érintett vagy.
A regényt tizennégy éven felülieknek ajánljuk!
Stephen Chbosky: Egy különc srác feljegyzései (Alexandra Kiadó)
Az Egy különc srác feljegyzései című könyv elbeszélője egy tizenöt éves középiskolás srác, Charlie. Furcsának és magányosnak érzi magát, mintha a pálya széléről, kívülállóként figyelné a körülötte zajló eseményeket. Egy nap elhatározza, hogy leveleket ír egy ismeretlennek, aki akár a barátja is lehetne. Ezekből a levelekből aztán szép lassan – olykor mulatságosan, olykor meghatóan – egy cseppet sem átlagos tinédzsert ismerhetünk meg. Charlie kétségbeesett erőfeszítéssel próbálja élni a saját életét, miközben menekül is előle, és ez a kettősség különleges, járatlan utak bejárására kényszeríti: családi drámák sora, új barátok, az első randevú, szexualitás, drogok… Chbosky regénye a lélek legmélyebb rezdüléseit tükrözi, miközben felidézi az olvasóban a felnőtté válás nehéz, semmi mással össze nem hasonlítható éveit.
A kötet megjelenése óta több mint 1 000 000 példányban kelt el és hatalmas vitákat gerjesztett, miközben a tinédzserek megkerülhetetlen kultuszregényévé vált világszerte. Ellentmondásos módon egyszerre tiltott könyv és kötelező olvasmány az amerikai középiskolákban. Ez a regény ugyanazt jelenti a 21. századi tinédzsereknek, mint amit a Zabhegyező jelentett a szüleik generációinak.
Forrás: Szirmai Erika: A zaklatási viselkedés mintázata irodalmi alkotásokban, Olvasáspedagógia 2012/2-es szám
Kép: Photo by Eliott Reyna on Unsplash