Csúfolódás, verekedés, füllentés, visszabeszélés, tiszteletlenség, agresszivitás, hiszti, féltékenység... és a mesék, amelyek segíthetnek
Csúfolódás, verekedés, füllentés, visszabeszélés, tiszteletlenség, agresszivitás, hiszti, féltékenység… Azok a csodálatos ovis évek! :D
Melyik szülő ne böngészte volna már a nevelési szakkönyveket és a netet varázsszavak, jótanácsok után kutatva, amikor jött az oviból a figyelmeztetés, hogy a csemetével kissé elszaladt a ló. De akkor is igen tanácstalanok tudunk lenni, ha a kis ovisunk elszenvedője egy társa bántásainak vagy csendes szemlélője a csoporttársak közötti konfliktusoknak, ami láthatóan megviseli. Szülőként azt tapasztaltam, hogy egyik helyzet sem nehezebb vagy könnyebb a másiknál. A tehetetlenség egy magában őrlődő, a társát megvédeni akaró, de arra képtelen gyereknél ugyanolyan frusztráló tud lenni, mint a bántást elszenvedőnél. De a folyamatosan küzdő, a többi gyerekkel és felnőttel állandó harcban álló piciknek is gyakran valami olyan problémával kellene megküzdeniük, amire egyedül képtelenek, és egyszerűen belekerülnek egy spirálba, ami húzza, húzza őket lefelé egészen odáig, hogy a sok konfliktusnak köszönhetően a csoportból kiközösítettként élik a kis mindennapjaikat az oviban.
A „rosszcsont” könyvek gyűjtése során ismét számtalan dolog fogalmazódott meg bennem. Mert be kell vallanom, a magyar óvodai és iskolai konfliktuskezelésről, a szülőkkel és pedagógusokkal történő kommunikációról nekem igen rossz tapasztalataim vannak. A német iskola mutatta meg számomra, hogy bizony nem volt olyan butaság, amit az otthoni küzdések során próbáltam a szülőtársaknak és az érintett pedagógusoknak elmondani, amikor mi kerültünk a dolgok sűrűjébe.
Két nagyon fontos különbséget tanultam meg, látva az itteni nevelők hozzáállását és a gyerekcsoportok működését:
1. A gyerekközösségekben rendszeresek a beszélgetések, ahol a gyerekek megfogalmazzák az éppen aktuális problémáikat, megtárgyalják a csoportot vagy az osztályt éppen „lázban tartó” konfliktusokat. Óriási jelentősége van ennek! Egyrészt megtanulják pici koruktól kibeszélni, megfogalmazni, ha valami bántja őket, másrészt a közösség együtt keres megoldást a gondokra. Hiszen a nap 4-6 órájában együtt vannak ezek a gyerekek. A veszekedések, harcok, bántások az egész közösség életét befolyásolják, így a megoldást is közösen kell megkeresniük.
A lányom osztályában hetente egy órán „osztálytanács” keretein belül beszélgetnek a gyerekek az aktuális gondokról. Nem akarom túlságosan bő lére ereszteni a dolgot, mert annyira szívügyem ez a téma, hogyha belelendülök egy kisebb könyvre valót írok ide, de ami számomra a legérdekesebb volt a lányom elbeszélései alapján, hogy sok esetben a bántalmazó gyerek nem is tudta, hogy az, amit tesz (pl. csúfolódás, sértegetés, kisebb fizikai bántások...), sérti egy-egy osztálytársa érzéseit. Ő poénnak, egy közös játéknak fogta fel, amiket csinált. Amint az „áldozat” elmondta, ő mit érez és az osztálytársak is megerősítették, hogy a bántalmazó gyerek „túlszaladt”, sok esetben elég is volt a bocsánatkéréshez, kibéküléshez. De ha nem is oldódott meg rögtön a probléma, a kisgyereknek, akit bántottak, attól biztosan nem kellett tartania, hogy rosszul jön ki a szituációból. A társai ugyanis onnantól kezdve tudták, hogy figyelniük kell a dolgokra, és vagy egymás között kell lerendezniük a dolgot, megvédve a társukat vagy ha szükséges, jelezniük kell a nevelőnek.
2. És itt jön a következő óriási különbség a magyar ovikhoz és iskolákhoz képest! A szemlélők, a konfliktusban közvetlenül nem résztvevők szerepe a gyerekközösségekben itt nagyon komolyan van véve. Amíg a magyar ovikban, iskolákban sokszor magára marad a bántalmazott gyerek és a gyerekek egy idő után megtanulják elfordítani a fejüket, addig itt a konfliktusok megoldásában kiemelt szerepe van a „szemlélőknek”. Nagyon korán megtanulják a gyerekek, hogy álljanak oda a verekedők, vitatkozók közé vagy jelezzenek a nevelőnek, ha baj van. Tanulják meg megvédeni egymást és számíthatnak rá, hogy őket is megvédik, ha szükség lesz rá. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy minden gyerek feladatának érezze a közbelépést baj esetén. Így nem fordulhat elő, hogy a védelmező egyedül marad és a „játék” végén ő lesz a bántalmazott.
Egész életre szóló, egy egészségesen működő társadalmat megalapozó tanítások ezek, melyek átadását sok-sok beszélgetéssel és mesékkel tudjuk megalapozni, közelebb vinni, érthetőbbé tenni a kicsiknek.
Mire is jók az ügyesen megválasztott „rosszcsont” mesék az ovis konfliktusok és az ovis korú gyerekek otthoni, szülő-gyerek problémáinak esetében? Hogyan segítenek a családoknak és az ovis csoport minden tagjának?
- A történetek tükröt tartanak a rosszcsontok elé. Észrevehetik, hogy amit a történetben hallanak és rossznak vélnek, bizony gyakran velük is előfordul. Ahogy fentebb is írtam, gyakran a rendbontók annyira a saját hatásuk alá kerülnek, és olyan szórakoztatónak érzik magukat, hogy észre sem veszik, hogy viselkedésükkel bántják, zavarják a többieket.
- A meséken keresztül nem a (gyakran a frontvonal túlsó oldalára került) szülő és nem az óvónéni„ tanít” hanem édes, aranyos, szeretni való és gyakran igen vicces meseszereplők, akiktől minden gyerek szívesebben fogadja az okosságot.
- Segítenek elindítani egy beszélgetést szülő és gyerek vagy óvópedagógus és a csoport között. Ezernyi dologra, kiváltó okra lehet rájönni, ha végre sikerül odafigyelni, meghallgatni a gyerekeket. De természetesen ehhez elengedhetetlen, hogy a gyerekek is megnyíljanak, és aki próbált már ovisból napi beszámolót kicsikarni, az tudja, hogy gyakran még az ebédre sem emlékeznek, a kis személyes dolgaikat pedig igen nehezen tudják velünk megosztani. Ilyenkor segíthet egy jó történet, ami elindít valamit a kis fejében, és ha szerencsénk van, meg is osztja velünk. :D
- A mesélés és később az önálló olvasás egyik legfontosabb eredménye az empátia kialakulása. Mi mozgathatja a rosszcsont ovis társamat? Mit érezhet, akit bántok? Hogyan tudok másoknak segíteni bántás helyett? Mit érezhetnek a szüleim, amikor rosszalkodom...
- Segítenek a bántalmazott és a szemlélődő gyereknek megfogalmazni az érzéseit, ha másképpen nem is, de a történet szereplőinek érzésein keresztül. Sok esetben akkor is jó szolgálatot tehet egy-egy mese, ha a szülő csak sejti, hogy baj van, de nincs konkrét információja. A mesék hatására gyakran kibukik a kicsikből, ha valaki velük is csúnyán viselkedik vagy lát hasonlót más gyerekekkel a csoportban.
- Egy-egy mese megoldást is mutathat a konfliktusok kezelésére. A történetekben szereplő felnőttek pedig gyakran még nekünk, szülőknek is útmutatóul szolgálhatnak, hogyan oldjunk meg egy-egy viselkedési problémát. Sokszor olvashattátok már tőlem, de ide is beszúrom: Bálint Ágnes Manócskáját tartom egyik legnagyobb tanítómnak, hiszen olyan nyugodtan és okosan intézi Mazsola „kilengéseit”, hogy mindannyian példát vehetünk róla.
Természetesen jönnek a „rosszcsont könyvek” is, amelyeket ezúttal is a „Neveljünk olvasókat” csoport tagjainak segítségével gyűjtöttem. Bízom benne, hogy sok családnak, ovis csoportnak hoznak békésebb közös napokat:
Mesekönyvek rosszcsontokról
Marék Veronika: Boribon, a játékmackó (Móra Kiadó, 2016)
Harcos Bálint: Szofi varázsol (Pagony, 2015)
"A nézőtéren mindenki izgatottan várakozott.
Egyszer csak kilépett a színpadra a csodálatos Feribűvész! Azt mondta:
– Gyerekek, kéne nekem egy kis segítség. Ki lesz a segédem?
A gyerekek mind kiabálni kezdtek:
– Én! Én!
De mind közül Szofi kiáltotta a leghangosabban:
– ÉN!"
Hogy mi sül ki abból, ha Szofi varázsol, és Csiribú-csiribá helyett azt mondja, hogy csiriBÁL? Esetleg csiriVÁR? Neadjisten csiriSÁR? Kész cirkusz!
Brigitte Weninger: Rosszcsont Pauli (Naphegy Kiadó, 2007)
Malter György: Rosszcsont mesék (Ciceró, 2012)
Orit Gidali: Nóra, a gondolatolvasó (Csimota Kiadó, 2013)
Berg Judit: Cipelő cicák a városban (Pagony, 2018)
Annie M. G. Schmidt: Szutyoksári (Pagony, 2015)
Maurice Sendak: Ahol a vadak várnak (Kolibri Kiadó, 2018)
Bálint Ágnes: Mazsola (Holnap Kiadó, 2017)
Szepes Mária: Pöttyös Panni (Móra Kiadó, 2015)
Fésűs Éva: Csupafül 22 meséje (Kairosz Kiadó, 2012)
Felelősségérzet, barátság, talpraesett bátorság, igazmondás, becsület, áldozatkészség, humor és életrevaló huncutság, tisztelet, önzetlenség, szerénység – és sorolhatnánk mindazokat a lélekemelő erényeket, amelyeket finom színekkel rajzol meg az írónő Csupafül derűs és fordulatos kalandjaiban.”
Uzsalyné Pécsi Rita PhD (neveléskutató)
Grigorij Osztyer: A Babér utca legendái (Móra Kiadó, 1987)
Hogyha mégsem hallottatok, akkor feltétlenül olvassátok el Grigorij Osztyer könyvét, ahol mindezt megtaláljátok. És ha magatok is kedvet kaptok hozzá, összegyűjthetitek saját utcáitok legendáit. is. Mert legendákat mindenütt mesélnek, csak hallgatni kell rájuk.
Hervay Gizella: Kobak könyve (Koinónia Kiadó, 2014)
Kobak óvodás kisfiú, környezetének tárgyai, a világ jelenségei még sok újat nyújtanak számára. Érdekes, mulatságos történeteket talál ki róluk, és sok-sok mesét hall a mamájától is. Vonatról, spenótról, traktorról, piros autóról, sárkányról, törpéről, rágógumiról és még sok mindenről szólnak ezek a mesés történetek, később az ábécéről meg az első apró iskolai kalandokról is. Kevés olyan könyv van, amely jobban érdekelné az óvodásokat, mint Kobak könyve. Banga Ferenc színes rajzai nagyszerűen illenek a kissé groteszk hangvételű, derűs történetekhez.
Lackfi János: Domboninneni mesék (Kossuth Kiadó, 2015)
Csukás István: Tükörbohócok (Gesta Kiadó, 2002)
Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami (Móra Kiadó, 2015)
„Amikor apukám azt mondja, hogy gyere csak ide, kisfiam, beszélni akarok veled, akkor már biztos, hogy baj van. Mert ha nincs baj, akkor nem mondja, hogy beszéni akar velem, hanem mindjárt beszél…” A kötet humoros gyermektörténetet mutat be, Réber László rajzaival.
Astrid Lindgren: Juharfalvi Emil (Móra Kiadó, 2013)
Hanem amikor titkon lóra kap, és egyedül elkocog szülei után a mozgalmas népünnepélyre, akkor már bizony valódi kalandok sora kezdődik. Ám rettenthetetlen kis barátunkat nem kell félteni, mert egyetlen fapuskával elfogja a régóta körözött rablót!
Beszélgetőkönyvek és illemtankönyvek
Füzesi Zsuzsa: Beszélgetőkönyv (Urbis, 2015)
Szándékunk az volt, hogy alkalmat adjunk a szülőknek, a nagyszülőknek, az óvónéniknek arra, hogy a szokásos meseolvasás mellett vagy helyett jóízű beszélgetéseket folytassanak a kisgyerekkel. Úgy gondoljuk, erre egyre nagyobb szükség lenne, az időnk viszont egyre kevesebb. Ezen szeretnénk segíteni. Beszélgetni jó, beszélgetni kell, a beszélgetést semmi sem pótolhatja.
Csapody Kinga: Jó gyerek lettem! (Manó Könyvek, 2015)
Sziasztok! Zsombi vagyok, és jó gyerek. Szerintem. Anyuék nem mindig értenek velem egyet, de akkor is nekem van igazam. Rájöttem, hogy egy csomó dologra jók a felnőttek, és ezt el is mesélem nektek. Nem hiszed? Figyelj csak!
Ez a családi beszélgetőkönyv segítséget kíván nyújtani abban, hogy a közös olvasás és Pásztohy Panka gyönyörű illusztrációinak nézegetése közben könnyebben induljon el dialógus szülő és gyermeke között arról, hogy miért is fontos szót fogadni, meghallgatni, amit a felnőttek kérnek. Kívánjuk, hogy legyen ez egy kis mentőöv a dackorszak végtelennek tűnő napjaiban.
Csapody Kinga: Szuper napom lett! (Manó Könyvek, 2016)
Vadadi Adrienn: Titkos reggeli (Pagony, 2017)
Andris és Juli nagyszerűen tudnak együtt nevetni, -mókázni, de persze néha összevesznek: Andris szereti ijesztgetni a kishúgát, Juli bosszantani Andrist, és mindketten nyúzni a szüleiket. Ám minden apró súrlódásra van megoldás.
Olyan szeretetteli, vidám családi légkör lengi be a meséket, amibe öröm belépni és lubickolni benne, ráadásul elleshetünk egy-két jó ötletet arra, hogy hogyan érdemes megoldani a mindennapi konfliktusainkat.
Richard Scarry: Ahogy illik - Tesz-vesz város illemkönyve (Móra Kiadó, 2011)
Csukás István: Ugrifüles, az illemtanár (Pannónia Filmstúdió, 1986)
Nézett jobbra, nézett balra, s meglátta a Legkisebb Ugrifülest, amint épp egy nagy táblát szögelt az ajtaja fölé.
Odaballagott, s kíváncsian megkérdezte.
- Mit csinálsz, Ugrifüles? Mit szögelsz? Mit kopácsolsz?
- Nem jó! - mondta szigorúan Ugrifüles.
- Mi nem jó? - csodálkozott Tüskéshátú.
Az nem jó, ahogy kezdted! Először köszönéssel kell kezdeni! Ha találkozunk valakivel, először köszönni kell! Borzasztó, hogy mennyire nem ismeritek az illemszabályokat! Borzasztó! Éppen ezért határoztam el, hogy megnyitom az illemiskolámat. Éppen ezért szögezem ki ezt a táblát.
- Aha! - mondta Tüskéshátú. - És hogyan kell köszönni? És mit kell mondani?..."
Dallos Szilvia: Illemberke történetei az óvodában (Integra-Projekt, 1991)
„… Illemberke átnyújtotta névjegykártyáját, amelyen ez állt:
ILLEMBERKE,
majd hozzáfűzte: Illem emberke, aki az illem berkeibe vezet…"
Ez tehát a cél, amiért Illemberke megszületett. Óvodás korban szegődik először a gyerekek mellé, hogy megtanítsa őket az illemre, a helyes viselkedésre.
A könyv nyomonköveti az óvodás Dani egy napját Illemberke társaságában. A napi események során alkalom nyílik a jó tanácsok közvetítésére, amikor Dani nem akar öltözködni, a szomszéd néninek köszönni, mindent akar a boltban, az óvodában mindenkivel összevész stb.
Ajánljuk a könyvet kicsiknek és nagyobbaknak, hogy ezzel a kedves szójáték-könyvcímmel és a kis figurával az illem fogalma bekerüljön a köztudatba.
Annie Groovie: Leon és az illemszabályok (Csimota Kiadó, 2010)
És még egy könyv, amely szintén nagy segítség lehet a mindennapi beszélgetés, a fegyelmezés, a kommunikáció területén:
Elaine Mazlish, Adele Faber: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje (Reneszánsz, 2013)
Ez a könyv segít megtanulni:
– hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
– hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
– hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
– mit tegyünk büntetés helyett;
– hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
kép: tolmacho/Pixabay