2021. február 03. a Felolvasás Nemzetközi Napja. 20 éve ünnepli a világ a közösen olvasott történetek csodatévő hatását. Szülőként már biztosan megtapasztaltátok, hogy micsoda ereje van az esti meséknek, a napközben olvasott gyerekregényeknek, akár a gyerekeitek személyiségfejlődését nézzük, akár a szülő-gyerek kapcsolatot. De jó pap holtig tanul, így arra gondoltunk, hogy ennek az ünnepi napnak a tiszteletére a héten sorra hozzuk a felolvasással kapcsolatos tippeket, trükköket, történeteket. Reményeink szerint ezzel még többeket meggyőzünk arról, hogy a felolvasásnak a gyerekek és felnőttek életében is óriási szerepe lehet, ha megtaláljuk a nekünk legmegfelelőbb utat és olvasnivalókat.
Kezdésnek pár tanáccsal érkezünk arra vonatkozólag, hogyan tehetitek még élvezetesebbé a család gyermekirodalmi utazgatásait:
1. A könyv kiválasztása
Amikor könyvet választunk, ne feledjük, nincs mindenki számára tökéletes könyv! Sokat segíthet, ha a gyerekek is részt vehetnek a döntéshozatalban. Egy könyvtári bogarászásnál nincs nagy tétje, ha kicsik és nem annyira kicsik is dönthetnek a kikölcsönzött könyvek egy részéről, a történethallgató lelkesedéssel viszont csodát tudunk tenni. Próbáljuk meg beavatni a gyerekeket a különböző műfajú és témájú könyvek (képeskönyvek, verseskönyvek, ismeretterjesztők...) világába! Vegyük figyelembe a gyermek választását és fogadjuk el ha éppen nem szeretne új könyvet olvasni, vagy nem fűlik a foga egy történet folytatásához, befejezéséhez.
2. Cím, szerző, illusztrátor
Nem számít, milyen könyvet olvasunk, mindig kezdjük azzal, hogy felolvassuk a címet, a szerzőt és adott esetben az illusztrátor nevét is. Ezzel arra késztetjük a gyerekeket, hogy figyeljenek a könyv alkotóira, emlékezzenek rá mit is olvastunk.
3. Olvasás előtt beszélgessünk!
Mielőtt belefognánk a mesélésbe, beszéljünk a gyerekekkel a könyv borítójáról, a címről, nézegessük meg a képeket. Próbáljuk meg közösen kitalálni, hogy miről fog szólni a történet!
4. Figyeljünk az illusztrációra!
Olvasás közben álljunk meg, és vegyük szemügyre az illusztrációkat! Milyen részleteket találunk, melyek nem szerepelnek a szövegben?
5. Éljük bele magunkat a történetbe!
Próbáljuk életre kelteni a karaktereket! A szereplőknek adjunk más és más hangszínt, stílust, stb. Ez képes könyvek, böngészők karaktereinek elképzelt beszélgetéseinél is nagyszerűen működik.
6. Beszélgessünk a történetről!
A felolvasást még tartalmasabbá tehetjük, ha beszélgetünk is a történetről a gyerekekkel. Tegyünk fel kérdéseket! Akár olvasás közben is megállhatunk, összeköthetjük az olvasottakat a saját életünkből vett példákkal. Ha a gyerekek még nem állnak készen arra, hogy párbeszédet folytassanak a történetről, beilleszthetünk a felolvasásba hasonló megjegyzéseket: „Ez emlékeztet engem...”, „Kíváncsi vagyok, mi lenne ha...”, „Ezt a könyvet XY-nak is el kellene olvasnia, mert...” stb.
7. Hagyjuk, hogy a gyerekek csendben elfoglalják magukat mesehallgatás közben!
Mit tudnak csinálni a gyerekek mesehallgatás közben? Sok mindent! Rajzolhatnak, színezhetnek, kézműveskedhetnek, legózhatnak, más játékokkal játszhatnak, uzsonnázhatnak, stb. de nem muszáj egy helyben ülniük sem. Sok gyereknek segít a koncentrálásban, ha mesehallgatás közben mozoghat.
Kép: Aline Dassel képe a Pixabay -en
Forrás: Imagination Soup