Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Varró Dániel: Kerge ABC
Amikor hozzáfogtam, hogy írjak a Kerge ABC-ről, a 7 éves nagyobbik lányom, Anna elhessegetett a gépem elől mondván, ő is szeretne írni valamit erről a könyvről. A kisebbik, 5 éves lányom, Julcsi meg magához húzott, mint aki fejelni készül egy kocsmai verekedésben: „miért írsz róla? Ugye, nem akarod eladni???”
Dehogy akarom. El fogjuk tenni szépen, hogy majd az unokáim is szavalhassák tejfogacskáik közt megbújó hézagokkal, és ferdén kibújni készülő felnőtt fogaikat büszkén mutogatva:
„Ezt selypíti a wapiti:
Nem isz vadok, mama, piti!
Úd megnőttem, nad vadok,
nem bántanak a nadvadak.”
Nagyon szeretem azokat a szövegeket olvasni és olvasásra felkínálni a gyerekeimnek, amelyek szellemi erőfeszítést kívánnak tőlük. A Csimota Könyvkiadó ovis korosztálytól ajánlott versgyűjteménye a magyar ABC-re hangolva vonultat fel kis hallgatóságának egy bolondos állatkertet megannyi nagyszerű ötlettel, nyelvi leleménnyel, sok-sok töprengenivalóval feltupírozva. Kiváló dobbantó ez azoknak az apróságoknak, akiket nemcsak olvasóknak, de versszeretőknek is nevelnek. Ahhoz ugyanis hosszú út vezet, hogy a gyermek a későbbiekben Szabó T. Anna, Nemes Nagy Ágnes, Szabó Lőrinc komolyabb gyerekverseinek vagy épp a verses mesék világának (Varró Dani, Keresztesi József, Gáti István szövegeinek) értő, érző hallgatósága legyen. Ahogy ahhoz a felemelő pillanathoz is bőven kell idő, amikor le lehet ülni a gyermekkel Kiss Ottót és László Noémit olvasni.
Szabó T. Anna Á-betűs verse kiváló példa arra, milyen sokat lehet kihozni mindössze 4 sorból.
„Ez a hal az ángolna,
ha tűz volna, lángolna.
Úgy is hívják, angolna
lába volna, barangolna.”
Az állatfajról való tudásuk birtokában a gyerekeim kiválóan vizualizálták az elektromosság-vibrálás-lobogás-tűz asszociáció soron keresztül, miként tudna lángolni az angolna. Ebből a kis 4 sorosból egy egész hosszú és izgalmas történet kerekedett, egy vibráló képfolyam, amihez szépen felzárkózott az angolna/ángolna/lángolna/barangolna nyelvi játék. A sokszori újramondással, szavalással ízlelgették a gyerekek, hogy maguk a szavak és értelmük miként alakul át 1-1 betűnyi toldással, elhagyással.
Ahogy az jó szövegek esetében lenni szokott, a mindennapjainkba is hamar bekúsztak a Kerge ABC versei. Egy este épp pöröltem az 5 éves kislányommal, hogy mégis miért olyan borzalmas áldozat tőle, ha engedi kifésülni a haját, mire ő egyszerűen kivágta: „Azért, anya, mert az óriáscincér se pödri ki a bajuszát, punktum.” S ezzel szálegyenes tartással faképnél hagyott a szobájukban. Óh, persze, a cincér…
„Bajuszát az Óriáscincér
nem pödri ki semmi kincsér’.
Makacs, mint egy ökör ebben,
úgy szereti pödöretlen. ”
(Varró Dániel)
A Kerge ABC nemcsak attól olyan kerge, hogy nem szokványos tulajdonságokon keresztül ragadja meg az állatokat (az impala például lumpol, a tevének zárható az orrlyuka, a béka picikét kakil stb.), hanem attól is, hogy nemcsak létező állatokat sorol az ABC-állatkertbe. Sorra kerít olyan fantázia-élőlényeket, mint az únó és a xinxis. De olyan kevéssé ismert fajokat is bemutat, amik akár lehetnének nem létező fajok is (pl. az íbisz).
Folyamatosan játszik a kötet azzal, mi valódi, mi nem az. Már a kezdő versike is ezt a problémát veti fel.
"Aligátor a folyóban,
rücskös bőrű aligátor.
Ha döglött, vagy gumiból van,
az úszásban alig gátol."
(Tóth Krisztina)
Ugyan nekünk nincs készleten krokodilmatracunk, de a gyerekek láttak eleget a strandon, így a vers már nem is volt olyan kemény dió. Együtt úszott el előttünk az élő aligátor a folyóban és az aligátort utánzó matrac a Balatonban, ami természetesen nem veszi el a kedvét egyik gyereknek sem a lubickolástól. De még a folyóba dobott, szemétként úszó gumiabroncs képzete is előkerült a verset újra és újra felolvasva.
Ha kezünkbe vesszük a Kerge ABC-t, fontos, hogy akarjunk valamit kezdeni ezekkel a kis szövegekkel. Hiszen ezek nagyrészt kis képeslapok sok részlettel, felnyitni való kincses ládikák. Ha nem akarunk egy kicsit alámerülni, nem biztos, hogy csak magáért a ritmikusságért szeretni fogjuk a verseket.
A kötet gazdag és változatos szókincsére garancia, hogy három olyan kortárs gyerekirodalmi alkotó fogott össze megszületéséért, akik egyenként is mélyen szeretik, tisztelik a magyar nyelvet. Egy kis szózuhatag a kötet darabjaiból vegyesen: poroszkálgat, kehely, bársonyruha, nyegle, elbóbiskol, szelíd, hiány, tűnődik, rokolya, nyakas, finnyás, poronty, potyadék, törleszkedés, cirógatás.
A kisiskolásom azt emelte ki a Kerge ABC-vel kapcsolatban, azt írta le nagy kínlódással betű után betűt keresgélve a billentyűzeten, hogy számára ez egy könnyen olvasható könyv. S hogy nem tudja anélkül felolvasni a kisebbik testvérének a verseket, hogy ne nevessen folyton nagyokat. Bizony nagy sikerélmény egy kezdő olvasó számára, amikor összefüggő szövegeket egyedül, segítség nélkül fel tud olvasni. Nincs is erre kézenfekvőbb alapanyag, mint egy rövid versikéket tartalmazó kötet.
Annám kitűnően tudta gyakorolni ezeken a szövegeken a hangsúlyozást is. Ha elsőre szótagolva skandált egy-egy sort, utána kis néma olvasást követően kiválóan, kifejezően hangsúlyozva újra próbálta ugyanazt. Ezek a versek kiválóan alkalmasak a hangsúlyozásra, az átélt előadásra, és bátran ajánlhatjuk kisiskolásoknak az olvasás gyakorlására.
Cím: Kerge ABC
Író: Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Varró Dániel
Illusztrációk: Paulovkin Boglárka, Kárpáti Tibor, Gyöngyösi Adrienn, Szolnoki Beatrix
Kiadó: Csimota Könyvkiadó
Év: 2018
Oldalszám: 96
Korosztály: 3+